Os verblijf op camping Gökaskratts in Hovmanstorp PDF Afdrukken E-mail

Onze derde camping, Gökaskratts in Hovmantorp

Wij hadden geluk, want deze keer mochten wij samen met Jannie en Jan voorrijden en de zaken op deze camping gaan regelen. Dat liep allemaal gesmeerd. Binnen een uurtje was iedereen binnen en blijkbaar erg tevreden over zijn plaatsje. Het is een kleine camping aan een prachtig meer gelegen met goede voorzieningen.

Op de eerste dag deed ieder zijn eigen dingetje, de caravan installeren, de omgeving verkennen en naar binnen vluchten, want aan het einde van de middag begon het weer te regenen.

De volgende dag begon met mooi weer en iedereen trok er op uit. Wij hadden het plan opgepakt om naar Kosta te fietsen, waar veel glasindustrie is. Al snel bleek dat Piet de coördinator en Piet kassier en Teus de gelddrager met hun vrouwen ook mee wilden fietsen. Voor Egbert en Sietske was het iets te ver op de fiets. Jannie en Jan wilden wel graag mee, maar die hadden geen fietsen meegenomen, Ton en Wim hadden voor zichzelf al een programma gemaakt en Kees en Elisabeth moesten om 15 uur in de garage zijn om een nieuw plastic raam in hun auto te laten zetten. We gingen dus met 8 man op de fiets. Eerst 8 km over de E 25. Gelukkig zijn de Zweden heer in het verkeer. Wij waren wel allemaal blij toen we van die weg af konden. Daarna fietsten we nog ruim 14 km over gravelpaden door een bosgebied. We zagen nog enkele reeën en 2 grote kraanvogels. Verder heel veel zwerfkeien en rood geschilderde huizen en schuren. We moesten flink werken, want het leek steeds omhoog te gaan.

In Kosta hebben we de glasfabriek bezocht. We mochten overal in de fabriek  lopen  en konden de mensen en de glasblaaskunst van zeer nabij aanschouwen. Was erg leuk en er werden veel foto’s gemaakt. Daarna naar het art en designhuis en toen uiteraard de winkel in. Er was ook nog een outlet. We kwamen daar Egbert en Sietske en Kees en Elisabeth ook nog tegen.

Aan het begin van de terugtocht hebben we een lekker ijsje gekocht. Piet at hem heel snel op want hij dacht dat Dicky hem wel niet helemaal zou lusten. Hij liep als een hondje achter haar aan, maar helaas.... ze at hem helemaal zelf op.

We zijn toen door het bos terug gefietst naar het dorpje Lessobo. Op een gegeven moment leek het alsof het sneeuwde. Er kwamen hele lagen met witte bloesem van bepaalde bomen af. Teus zoekt nog uit wat voor bomen dat zijn, geen populieren zoals bij ons.

In Lessobo hebben we heerlijk op het terras gezeten. Een halve liter bier kostte 5,50 en die ging er wel in. Annemie had er te veel aan, want die morste met haar bier. En toen terug naar de camping. Helaas reden we steeds verder weg en toen we op de camping terug waren hadden we geen 50 maar 65 km gereden. S-Avonds hadden we pech, want de stroom viel enkele uren uit. Ria had alle medereizigers nog een bezoekje gebracht want zij heeft bij iedereen de bestelling opgenomen voor een gezamenlijk diner in de kantine van onze camping op dinsdagavond. Iedereen gaat mee dus dat belooft gezellig te worden.

Op dinsdagmorgen hebben wij samen nog een rondje rond ons meer gefietst, de Rottnen runt, 44 km lang. Ook nu weer zagen we hetzelfde landschap met deze keer niet alleen rood geschilderde, maar ook geel geschilderde vakantiewoningen. We zagen geen reeën en kraanvogels maar wel een schitterende valk. Toen wij terug kwamen op de camping was bijna iedereen weg. Later bleek dat vele medereizigers met de auto het mooie stadje Växjö hadden bezocht.

Om 14.00 uur was er voor de liefhebbers weer een jeu de boulewedstrijd en daarna ging iedereen zich opmaken voor het gezamenlijke diner.

Dit verliep perfect en het eten was heerlijk. Alle complimenten voor Ria, die dit had geregeld.

Ons verblijf op de Gökaskratts camping zit er weer op. Morgen zijn wij nog één keer voorrijder, nu samen met Bep en Teus en dan gaan we naar de Vadstena Camping.