Dwars door de Peloponesos PDF Afdrukken E-mail
Dwars door de Pelopenesus
Het was weer heerlijk daar op camping Blue Dolphin aan de Golf van Corinthe, maar er waren ook minder leuke dingen. Snachts blijft het hier minimaal 20 graden, dus erg warm in de camper en zeker als het niet waait. Maar dat is nog niet het ergste. We worden snachts ook geteisterd door een muggenplaag. Ik hoor gezoem en sla en vang. Het plafond kleurt rood van het bloed. Op advies van de buren had Ria de tweede dag gespoten voor we naar bed gingen. Het hielp een uurtje en toen begon het gezoem weer. Er vielen weer veel dodelijke slachtoffers die nacht.
Vanaf Corinthe rijden we de Pelopenesus in. Onze eerste halteplaats zou Epidavros zijn, waar een prachtig amphitheater is. Wij hebben dat al enkele keren gezien dus we besloten rechtstreeks naar Nafplio te rijden. Nafplio is de vroegere hoofdstad van Griekenland. Het is een havenplaats en er staat een grote burcht op de rotsen. Verder is het een leuke plaats met in het centrum heel veel marmer. Het was er sfeervol, maar er was ook een demonstratie van studenten. Beetje grimmig. Het verkeer werd op enkele plaatsen omgeleid. Wij hebben er heerlijk op een terrasje gezeten en genoten van het uitzicht over zee, waar ook een cruiseschip lag.
Na Napflio gingen we richting Sparta. Tijdens deze route zagen we veel sinasappelvelden en wijngaarden. De kwaliteit van de sinasappelen valt mij overigens niet mee. We reden  door Sparta om te eindigen op camping Castle View in Mistras.
Op de camping was het weer zoeken naar een geschikte plaats, maar deze keer heeft iedereen tv, dus wij ook.
De avonden zijn hier heerlijk. We zitten tot 12 uur buiten met zicht op de burcht, die helemaal verlicht is.
De volgende dag gaat de groep met de bus op bezoek in de oude stad Mystras. Zij worden boven af gezet en lopen dan via de oude wegen naar beneden. Wij hadden besloten om te voet naar boven te gaan. Het was een hele klim, maar wel leuk. Halverwege kwamen we onze groep tegen en die hadden al genoeg moeite met de afdaling. Na onze inspanning hebben we lekker in het nieuwe stadje op een terras gezeten en een Mystros gedronken. Ria kocht er nog een prachtige waterkan.
Na de middag gingen alle dames aan de slag, want om 17 uur hebben we gezamenlijk eten, waarvoor iedereen iets speciaals heeft gemaakt. We zijn benieuwd.
En er was van alles. Vakantieprutje, bobotie, kipkerrysalade, gewone salade, gehaktballetjes, broodje kip en vlees, huzarensalade, Griekse salade en niet te vergeten pannenkoeken, met liefde gebakken. En Jan maakte weer volop muziek. Het was heerlijk en gezellig. En zo komt er ook weer een einde aan ons verblijf in Mistras. Morgen rijden we door naar de punt van de Peloponesus, het stadje Koroni en daar hebben we weer een gezamenlijke maaltijd en gaan we mouzaka eten.