Bezoek aan de Hymer fabrieken en het Erwinhymermuseum PDF Afdrukken E-mail
14 september Bezoek aan d Hymerfabrieken en het Erwinhymermuseum
Vanaf 12 uur werden we verwacht op de parkeerplaats van Hymer. Wij waren tijdig aangereden om nog even onderweg wat inkopen te kunnen doen. Het regende aan een stuk door. We hebben deze vakantie nog niet zon slecht weer gehad. Maar ondanks die regen kwamen wij toch precies  om 12 uur in Bad Waldsee op de parking aan. We werden opgevangen door de heer Velthuijsen, maar er stonden al meer campers in het rijtje. Niemand kwam de deur uit want het bleef regenen. Rond 15 uur zijn wij naar het museum gelopen en hebben daar in de kantine wat gedronken.
Om 16 uur werden wij verwacht om kennis te maken met de groep onder het genot van een borreltje. We maakten kennis met diverse groepsleden en genoten van een wijntje. Er was ook een echtpaar uit Heesch, uit Valkenswaard en uit Empel. De rest kwam verspreid uit Nederland. We waren met 25 campers.
Tijdens de borrel ontvingen wij  het programma voorzaterdag. Om 9 uur met de bus naar de fabriek en na de lunch bezoek aan het museum.
In de fabriek kregen we eerst uitleg over de oprichter, Erwin Hymer, en vervolgens over de ontwikkeling en groei van het bedrijf en de organisatie.
Erwin Hymer ontwikkelde samen met Erich Bachem in 1957 de eerste Eriba caravan en in 1961 bouwde Erwin Hymer zijn eerste woonmobiel, de Hymer caravano en in 1971 reed de eerste hymermobiel rond. Erwin Hymer was een technicus, die stond voor betrouwbaarheid, perfectie en duurzaamheid. Dit wordt vertaald in het hymersymbool, dat op alle hymercampers staat.
Erwin Hymer stierf in 2013 op 82 jarige leeftijd en had toen een prachtig bedrijf opgebouwd met een zeer goed product. Onder de hymergroep vallen inmiddels meerdere merken zoals, Eriba, Bishoff Niemann, TEC, LMC en nog een paar.
We kregen een prachtige rondleiding en goede uitleg over het productieproces. Het was bijzonder interessant en leerzaam.
Na een goede lunch konden we het museum bekijken, waar we de ontwikkeling van d caravan en camper goed konden volgen. Een prachtige opzet in een even prachtig gebouw.
Daarna zijn Ria en ik nog naar de showroom en de winkel, Movera, van Hymer gelopen. Ook hier zagen we weer mooie en leuke dingen en uiteraard moest er ook weer gekocht worden.
De grootste slag sloeg Ria in de outlet van Hymer waar vele leuke onderdelen en koopjes lagen.
Zaterdagmorgen hadden we om 9 uur nog een gezamenlijk ontbijt en daarna werd er afscheid genomen.
Bij Movera en in de showroom had men op zaterdag en zondag open dag en daar gingen nog vele groepsleden naar toe. Wij dus ook.
Om 12 uur vertrokken wij weer huiswaarts na genoten te hebben van een zeer leerzaam en goed verzorgde excursie.