Rondrit door Porto en nachtelijk onweer PDF Afdrukken E-mail
Maandag dus naar Porto. Tonnie wist savonds te melden, dat we niet vroeg aan hoefden te rijden, want het zou toch file worden richting Porto. We moesten ruim 80 km rijden en we zouden er meer dan 2 uur over doen volgens TomTom.
Wat schertst mijn verbazing toen ik smorgens om iets voor 08 uur naar buiten wandelde! Tonnie stond al met zijn camper bij het kraantje, bijna klaar voor vertrek. Ik liep er heen omdat ik ook water moest tanken en toen vertelde hij dat Ans al vroeg wakker was en dat ze daarom maar vast aan reden!! Dat zijn nog eens vrienden!!
Ik wil altijd graag mijn wc lozen als wij weer naar een volgende camperplek gaan maar dat kon daar niet. Maar Ria had onderweg een camperplaats met losplaats gevonden, ongeveer 5 km buiten de route. Toen we daar ongeveer waren zei zij: hier rechtdoor. Even later stond er een bord: verboden voor voertuigen breder dan 2 m en wij zijn 2.35 breed!! Maar we moesten daar zijn. Het was nog meer dan 4 km, maar toch dat dorpje ingereden. Op een gegeven moment konden we maar amper tussen de huizen door en er kon absoluut niet gepasseerd worden, maar zoals zo vaak al tijdens deze rit, kwamen we gelukkig niemand tegen.
We vonden de camperplek. Helemaal achteraf, vervallen en verlaten. Wie wil daar nu staan? Maar wij konden er lozen en dat hebben we gedaan. Gelukkig konden we daarna via een andere weg weer op de route komen en hoefden we dus niet over die smalle weg terug.
Ria had een camperplaats in Porto gevonden, van waar we met de fiets de stad in konden om daarna de bus te nemen.
Toen wij daar aan kwamen bleken onze vrienden er ook net gearriveerd te zijn.
Leuke plek langs de RIO Douro en we kijken uit op Porto en zien 2 prachtige bruggen.
Na een broodje gegeten te hebben zijn we aan gefietst. We gingen over de ponte Luis I. Dit is een brug van meneer Eiffel. Geweldig mooi om te zien. Wij fietsten er onder over heen en 60 m boven ons reed de trein en daarboven is nog een dek waar wij later op de dag overheen zouden wandelen. Prachtig. Wij kenden deze brug nog van ons vorige bezoek aan Porto. We fietsten recht maar het buskantoor om een rondrit kaart met de open bus te kopen. De juffrouw wist te melden dat zon kaart voor de blauwe bus 15 euro per 24 uur kostte. Ria vroeg daarna of ze ook een combinatie had met een bezoek aan de portproeverij, zoals wij vorige keer ook hadden gehad. En ja hoor. Enigszins bedeesd kwam ze met een bruine folder aan en daar kostte de rondrit met de blauwe bus voor 48 uur en een bezoek aan de proeverij 16 euro!! Je snapt dat wij onze keuze snel gemaakt hadden. We keken het juffie aan en ze stamelde, dat de prijzen van deze folder nog niet aangepast waren, maar daar hadden wij dus geen boodschap aan.
We zijn meteen op de bus gestapt en gingen heerlijk boven zitten in het windje. Na een uur werd het zo heet, dat we toch naar beneden (binnen) zijn gegaan en ja hoor, daar vielen we gewoon in slaap. Het was weer zo bloedheet hier.
Even er uit en een terrasje en toen konden we weer fris verder.
Het was nu ook veel interessanter. We zagen prachtige gebouwen met blauw mozaïek, prachtige boulevards met hele mooie bomen, geïmporteerd uit N Zeeland, een park van 90 ha groot, met sportterreinen, een golfbaan en nog veel meer er in. Een zeer lange straat, de Boavista, met daaraan prachtige huizen en intussen kregen we via de geluidsappatuur uitleg over alles wat we zagen.
Om 17 uur zijn we uitgestapt en het terras op. De prijzen zijn hier wel iets hoger, maar nog zeer goed betaalbaar. Rond 20 uur waren we weer zeer voldaan terug bij de camper en toen hebben we nog heerlijk enkele uren buiten gezeten. Het uitzicht op de mooi verlichtte stad en bruggen was formidabel. Het was gezellig met onze vrienden!
Vannacht rond 5 uur hoorde ik regendruppels en even later gedonder, onweer. Dat was wel te verwachten. Het is hier al zo lang, zo heet.
Volgens de voorspelling trekt het rond 12 uur weer open en loopt de temperatuur weer op tot 27 graden. Meer dan genoeg voor ons want vandaag moeten we op diverse punten uit stappen om mooie gebouwen, bruggen, tuinen etc te gaan bekijken en uiteraard niet te vergeten: naar de proeverij.