Onze tweede dag in Lissabon PDF Afdrukken E-mail
Afgesproken was dat we om 09.30 uur klaar zouden staan om Lissabon verder te ontdekken. En dat lukte. We waren er klaar voor. We staan geparkeerd op een mixparking en dat is toch altijd een beetje griezelig. We hadden gezien dat er een soort bewaker rond liep en die riepen we voordat we weg gingen. Ans en ik hadden hem allebei een euro gegeven en gezegd: let op dat er niets gebeurt . Zijn antwoord was 👍 en toen gingen wij met een gerust hart de stad in.
Ria had een programmatje gemaakt en wij zouden eerst de rode lijn volgen om daarna de beruchte lijn 28 met de tram te maken. Lijn 28 is een zeer oude tram, die enorm moet klimmen om boven te komen. Er kunnen 20 mensen zitten en 18 staan. Wij moesten helaas  ook staan en dat was een feest. Hotsen en klotsen en niet iedereen was blij. Voor mij stond een stevige Nederlandse dame en toen kwamen er 2 mannen die naar achteren wilden. Je snapt al wat er gebeurde. Wij werden op elkaar geperst en die mannen kropen er door heen met hun rugzak op. Daarna hadden wij gelukkig weer wat meer plaats. Tijdens onze rit zagen wij de funiculare, een treintje dat heel steil omhoog gaat en en de andere trein komt dan naar beneden. Daar moesten wij dus ook nog in. Prachtig als je omhoog getrokken wordt, de ene keer kijk je een leuk straatje in en even later kijk je over heel Lissabon heen of je hebt een vergezicht over zee. We zijn ook nog in de lift geweest, die gebouwd is door een leerling van Gustave Eiffel. Ik vond het erg hoog en ben niet meer naar de bovenste etage gegaan met de trap. Ans, Ria en Tonnie wel en die hadden een spectaculair uitzicht over heel Lissabon.
De eerste funiculare was voor ons te vol, dus we hebben gewacht op de tweede en toen konden we zitten. Wel een  lastig gevoel om ouderen te laten staan, maar we hadden gemerkt dat er niemand ging staan voor een ander. Ongelooflijk hoe zo'n treintje naar boven wordt getrokken over een helling van zo'n 20 procent. Maar wel leuk om mee te maken.
Na een wandeling op een leuk plein en daar ook geluncht te hebben besloten wij om de blauwe lijn te volgen want de dames wilden in het chique winkelcentrum nog wel even rond kijken. Wij hadden er geen zin in en gingen naar de drankafdeling. Na ruim een uur kwamen de dames terug, maar toen bleek onze bus daar niet meer te komen!! Wat nu? Uiteindelijk besloten we om met de taxi naar de stadswijk Belem terug te keren en dan daar  te gaan eten.
Dat lukte en rond 21 uur waren wij terug bij onze camper en gingen wij op zoek naar een  geschikt eettentje. Dat vonden wij op 500 m afstand en we hebben er heerlijk gegeten. Tonnie en ik vlees, Ria zalm en Ans bakelou. De witte wijn was niet perfect, dus namen we nog een duurdere fles en een half flesje rode wijn. We hadden heerlijk gegeten met zijn vieren en deze dag had ons uiteindelijk in totaal niet meer dan 30 euro pp gekost. Ongelooflijk toch?
Tijdens het diner hebben we overlegd hoe we de volgende dag door zouden  brengen want we hebben nog een halve dag te gaan met bus, trein etc.
We kunnen het goed vinden met Ans en Tonnie , dus afgesproken dat we morgenvroeg eerst de wijk Belem nog bezoeken, daarna gaan we een fietstocht langs de Taag maken en dan savonds weer eten in hetzelfde restaurantje, want dat was formidabel. Daarna gaan we waarschijnlijk weer ieder onze eigen weg! Toch leuk zo'n ontmoeting met andere campervrienden die je af en toe maar eens tegen komt.