Naar het hoogste puntje Durness via de springende zalmen PDF Afdrukken E-mail
Naar het hoogste puntje bij Durness via de springende zalmen
Ik schreef gisteren ons eerste buitje, wel nu het werd een echte bui. Het bleef de gehele middag regen. Na het eten hebben we nog even buiten gewandeld en toen was het droog, maar snachts heeft het weer zeer veel geregend en toen wij om 10 uur vertrokken regende het nog!
We hadden vandaag een rot gepland van 158 km waarvan ruim 100 km over een single track route met passing Plages, dus daar heb je wel even tijd voor nodig.
Na ongeveer 40 km wilde Ria naar een waterval in het riviertje de Shin, waar blijkbaar de zalmen met honderden tegelijk boven het water uit sprongen. Het was moeilijk te vinden, eerst reden we een verkeerde weg in en moesten we maar zien waar we ergens konden keren, want het is er overal erg smal. Maar op een gegeven moment zagen we meer auto's en motors staan en daar was het. Via een trap kon je afdalen naar de waterval. Het was een mooie woeste rivier met veel versnellingen. Maar geen zalm te zien. Toen we weer naar boven liepen zagen we de zalmen in mozaïek uitgebeeld, dus toch springende zalmen.
Maar het was inmiddels droog en de zon scheen zelfs, maar het windje was erg koud.
Wij vervolgden onze onze single track route door een geweldig landschap. De weg is dus steeds smal met hier en daar een verbreding om elkaar te passeren. Dit ging bijzonder goed. Af en toe wachten dan weer snel doorrijden en steeds goed op letten. Gelukkig was het niet druk op deze route, dus was het eigenlijk geen enkel probleem. Af en toe zijn we gestopt om een paar foto's te maken, want het landschap was steeds weer anders. Welzijn ook nog steeds op zoek naar Schotse hooglanders en onderweg zagen we er eentje, dus weer stoppen voor een foto.
Tegen 15 uur kwamen we in Durness aan. Hier werden we al meteen verrast door het uitzicht. prachtige witte stranden met flinke rotsen.
Er was een parkeerplaats en die stond bijna helemaal vol. Precies aan de straat ging een grote camper weg en konden wij daar staan. Wij er uit en genieten van het uitzicht. Een prachtige inham tussen de rotsen. Via een trap konden we helemaal naar beneden naar een grot onder de rots. Hier zagen we het water naar beneden klotsen. Daarna konden we aan de andere kant weer naar boven en hadden we een prachtig uitzicht op de baai van boven af. Daarna zijn we doorgereden naar de camping. Hier stonden we volop in de wind op een hele grote wei. Na even gestaan te hebben en alles geloosd te hebben, besloten wij verder te rijden en aan andere plaats te zoeken. Die hebben we nu gevonden, 3 km verder bij een picknickplaats met uitzicht op een hele grote zandbank. Er stond nog een camper en steeds komen er toeristen even een foto maken. Hier zullen wij overnachten. Savonds stonden we er met 5 campers, 2 Engelsen, 1 Duitser, 1 Oostenrijker en wij.