Wisenten kijken op de grens met Wit-Rusland PDF Afdrukken E-mail
Wisenten kijken op de grens met Wit-Rusland
Vandaag, 23 mei zouden we de natuur in gaan naar het plaatsje Bialowieza, gelegen 10 km van de grens met Wit Rusland. Daar leven nog wisenten, een soort bisons in het wild. Vraag is of we die te zien krijgen?
De reis er naar toe was ook weer prachtig. Veel bos- en natuurgebied, maar ook veel agrarische gronden. Nu hebben we wel grotere boerderijen gezien en hier en daar lopen wat meer koeien buiten, maar niet uitzonderlijk veel. Er wordt wel veel gras gemaaid, gekneusd en gedroogd.
Hoe dichter we bij de Wit-Russische grens komen hoe meer kleine houten woningen we zien. Er zijn ook prachtige bij.
Toen we bijna in Bialowieza waren zagen we in het dorp daarvoor, Hajnowka, een prachtige kerk met 2 koepels en een halve toren. Ik zeg die gaan we eerst even bekijken. Op zoek naar een parkeerplaats zagen we ook nog 2 wisenten staan!!
Er bleek een prima parkeerplek naast de kerk. De kerk was helaas gesloten. Het is een Grieks-katholieke kerk met Russische invloed en dus niet van hout. Heel apart. De halve toren blijkt een klokketoren te zijn. Er is ook een soort gelijk gebouwtje bij, waar je je handen of voeten kunt wassen. Jammer dat we er niet in konden, maar hij blijkt alleen op zondag open te zijn.
Na os kerkbezoek zijn we richting de wisenten gelopen om daar een foto van te maken.
Een vriendelijke Pool wilde ons beiden wel op de foto zetten. Vervolgens nog even naar het VVV gereden, waar Ria zeer veel informatie over de omgeving kreeg en toen door naar de camping in het grensplaatsje Bialowieza.
Daar aangekomen zagen we dat er al 4 Nederlanders stonden. De eerste vertelde dat hij daar al een week stond. Er was heel veel te zien en je kunt er prachtig wandelen en fietsen.
Na de lunch zijn we naar het dorp en de ingang van het natuurpark gelopen. Er was ook een VVV-kantoortje. De man die daar stond vertelde ons in zeer rap Duits wat er allemaal te zien was. We begrepen het niet helemaal en vroegen nog iets over het park en het antwoord was weer precies hetzelfde , alleen nog vlugger!!
Maar er is echt veel natuur te zien. Er is een zeer groot natuurpark, waarvan je de eerste 50 km2 vrij mag bezoeken. De rest van het park alleen met een gids. Je kunt er verder fietsen, nordic walking en heel veel wandelen.
Wij zijn het dorp ingelopen en hebben eerst iets gedronken. Er staan prachtige, oude, houten huisjes en je kijkt uit over een groot moeras.
We bleven even aan de rand van het moeras staan en hoorden tientallen verschillende vogels fluiten. Echt ongelooflijk.
Op de terugweg naar de camping kwamen we een groep Nederlandse jongeren tegen. Het bleken studenten Natuurkunde etc, uit Leeuwarden te zijn, die op studievakantie waren daar. Er was ook een vogelspotter bij en die had al meer dan 100 vogels gehoord maar er blijken er wel 200 te zijn!!
Dat belooft me dus nog wat. Het is een groot natuurgebied tegen de grens met Wit-Rusland. Je kunt de grens alleen over met een visum en dat blijkt niet veel te gebeuren.
Toen we savonds in de camper zaten begon het weer te regenen en te onweren en dat bleef zo de hele nacht en dat voor de zoveelste keer.
Maar morgen trekken we er met de fiets op uit en gaan we de omgeving eens verkennen.
26 mei Dinsdag. We pakken de fiets en fietsen langs het Nationaal Park naar het dorpje Narewka, 20 km verderop. De eerste 5 km liepen lekker, maar toen moesten we rechtsaf. We schrokken even. Niet van het verkeersbord, waar op stond dat we op moesten letten voor wisenten!!

Neen, we hadden van de buurvrouw al gehoord, dat je die nu hier niet zou zien. Ze hebben nu jongen en vallen niet op in het bos. Dan moet je echt met een parkwachter heel vroeg het park in. We hebben geïnformeerd naar de mogelijkheden, maar het waren alleen maar Poolse groepen en vrij duur. Dus dat gaan we niet doen. Neen, we schrokken van het wegdek. Het was een zandpad en ontzettend lang. Gelukkig had het veel geregend en lag de weg er goed bij. Af en toe werd het wegdek slechter en dat betekende meer kuilen en plassen, maar na 10 km zandweg kwamen we in het dorp aan. Overigens was het wel heerlijk fietsen met allerlei vogelgeluiden om ons heen. Erg ontspannend.  In het dorp was niet veel te zien, dus. We zochten naar kawa (koffie) en die vonden we in een leuk restaurant met een prachtig uitzicht op het natuurgebied. We aten er ook weer zurek, de lekkerste tot nu toe, ook de duurste 12 zloty is 3,30 euro. Een lekker soepje, smaakt een beetje naar mosterdsoep en is gevuld met gekookt ei en gekookte worst. Goed eetbaar. En toen weer terug over de zandweg. Op de terugweg zagen we evenveel wisenten als op de heenweg!!
Thuis gekomen, hebben we even lekker in de zon gelegen met een drankje en toen zijn we naar het park gefietst.
Dit park blijkt een tuin te zijn geweest van een kasteel, dat hier gestaan heeft. Het is 50 ha groot en is aangelegd na de Eerste WO. Er is ook een militair kerkhof.  De tuin is een soort arboretum. Er staan zeer veel verschillende, oude bomen. Er wordt ook uitleg over de soorten bomen gegeven. Er is een educatief centrum, een museum en een restaurant. In dit gebouw zijn ook kamers waar groepen jongeren verblijven. Het is een prachtig park.
Ook deze nacht was het weer erg onrustig in de lucht, heel veel regen en onweer. Tot op heden treffen wij het wel. Overdag is het bijna steeds droog en vaak zonnig.
Vandaag, 27 mei gaan we het museum bezoeken en maken we een wandeling naar de grens met Wit Rusland, waar ook een rijtuig van de tsaar te bewonderen is.
Morgen trekken we dan weer door naar de noord-oost hoek van Polen, de plaats, Suwalki.