Krakau in 3 dagen PDF Afdrukken E-mail
Krakau
Gisteren zijn we aangekomen op camping 46, 5 km uit het centrum van Krakau gelegen. Er waren niet veel vrije plaatsen meer, dus we kozen voor de plek, die nog een beetje in de zon lag. De schotel kon niet uit vanwege de bomen en de WiFi was slecht op onze plaats. Toen we savonds terugkwamen uit Krakau zijn we meteen verhuisd. We staan nu op een open terrein, hebben tv, goede WiFi en goede buren!!

We zijn op de fiets naar Krakau gegaan. Het eerste stuk moesten we over een slecht wandelpad fietsen, maar na enkele km' s begon er een goed fietspad en op het laatst fietsten we langs de rivier de Wizla, waar al veel mensen in de zon lagen.
We parkeerden onze fietsen en liepen de stad in.
We kwamen al meteen veel jonge priesters tegen, maar dat was niet vreemd want we liepen langs het Seminarie. Overal weer afbeeldingen van de Poolse paus.
We liepen recht naar het grote plein, Rynek Glowny, waar de lakenhal staat, de grote Mariakerk en nog een aantal prachtige gebouwen.
 No Image
Het was er erg druk en er liepen heel veel vrouwen in het zwart. Dit bleek een demonstratie te zijn tegen de bezuinigingen in de zorg. Hier dus ook.
Krakau heeft meer dan 100 kerken, dus we besloten er eentje te bezoeken, maar dan wel de grootste en de mooiste en dat is de Mariakerk hier op dit plein .
Werkelijk prachtig. De kerk heeft achter het altaar een drieluik, dat door een nonnetje werd open geklapt. Het plafond van de kerk ziet er uit als een mooie blauwe sterrenhemel. Ria had een kaartje gekocht om foto, s te maken en dat heeft ze dus ook gedaan.
Daarna zijn we de stad ingewandeld en hebben we vele mooie gebouwen gezien en bekeken.
De lunch hebben we genoten in een prachtige binnentuin, waar we binnen gelokt waren om voor 1,25 koffie te drinken. De rest was wel duurder, maar wat wil je midden in Krakau.

Dag 2 hebben we de Joodse wijk Kazimierz bezocht. Allereerst kwamen we op een marktte terecht, waar het erg gezellig was. De markt is opgebouwd rond heel veel  kleine winkeltjes, die allemaal bij elkaar een grote supermarkt vormen, waar iedere ondernemer zijn eigen kost verdient.warenhuis, maar wel eentje waar elke ondernemer zijn eigen kost verdient.
In de wijk staan mooie synagoges en oude gebouwen met prachtige gevels. Op het plein hebben we een pittig brood gegeten. Het was een hele hap en veel werk om het binnen te krijgen.
Daarna zijn we naar de Schindlerfactory  gegaan . Volgens ons is dit het mooiste museum van de hele stad. Prachtig zoals hier de geschiedenis van de fabriek van Oscar Schindler tijdens de oorlog wordt verteld. Echt een bezoek waard.

Dag 3 vandaag gaan we de burcht bezoeken en nog even terug naar de Rynek.
Morgen trekken we weer verder.