Op weg naar Tsjechië en Hongarije mei 2014 PDF Afdrukken E-mail
Reis 2014 Tjechie en Hongarije

Het ultieme vakantiegevoel is er weer.
De planning was dat we 4 mei zouden vertrekken, maar dat werd 12 dagen later.
Eerst moesten Lisa en Carla herstellen. Lisa van een longontsteking en Carla van een ontsteking in haar gewrichten. Op 16 mei was Lisa weer kiplekker. Ze zag er fantastisch uit en dronk en groeide goed. Met Carla ging het ook weer een stuk beter, maar de oorzaak moet nog opgespoord worden. Daartoe volgen de komende tijd nog de nodige onderzoeken.
Vrijdagmorgen hebben we, ik bedoel Pieter, eerst nog even nieuwe voorspatlappen gemonteerd. Dat scheelt een stuk, want de camper wordt bij slecht weer wel erg vuil. Dat is nu hopelijk verleden tijd. Nog even Lisa bewonderen en knuffelen en om
11 uur konden we aan onze reis beginnen. We wilden naar Weimar, maar dat bleek toch te ver te zijn, het was erg druk op de weg. Veel vrachtverkeer. Bij Hersfeld, ca 150 km voor Weimar hielden we het voor gezien. We hadden 400 km gereden en dat vonden wij voor vandaag genoeg.
We konden terecht op de camperplaats bij het zwembad voor 3 euro.
Uiteraard even boodschappen gedaan bij de Lidl en toen hebben we heerlijk asperges gegeten.  Na het eten nog even het stadje in gewandeld. Eerst door een zeer groot vrijetijdsmarkt met allerlei voorzieningen en echte Duitse grundlichkeit. In het stadje stonden veel, Prachtige, oude vakwerkhuizen, mooie pleintjes met veel waterpartijen en prachtige bestrating. Leuk stadje. Morgen rijden we richting Praag. Vraag is of we dat halen, maar we hebben geen haast.

Vandaag moeten we voorbij Praag
Om 09.30 vertrokken we richting Erfurt, maar na 100 km stonden we stil. Er was een groot ongeluk gebeurd. We hebben meer dan 2 uur oponthoud gehad. Om 16.00 uur passeerden we de grens met Tjcechie en 5 km verder stonden we weer stil. Weer auto's in de vangrail gereden, maar nu duurde het oponthoud maar een kwartiertje. Toen we nabij Praag kwamen begon het te regenen en dat bleef het doen. Jammer, want in Nederland was het nu prachtig weer.
50 km onder Praag vonden we de door Ria uitgezochte camping in Benesov.
We stonden er helemaal alleen, niets dan regen, maar gelukkig wel goede douches en toiletten. Smorgens was t droog en toen konden we richting Budapest vertrekken.

Althans, dat dacht ik maar niks was minder waar. Ik wilde wegrijden en merkte al meteen dat de wielen slipten in die vette klei. Ondanks al mijn pogingen kwam het niet goed. We reden ons alleen maar meer vast.
De eigenaar kwam helpen met automatten maar dat haalde niets uit.
Hij belde iemand met een auto, die ons er uit kon trekken, maar helaas die nam niet op. Zondag, rustdag!! Wachten zei hij totdat hij heeft gezien dat ik gebeld heb.
Even later kwam hij met een oud busje. Hij probeerde het eerst met een touw, maar dat brak. Toen met een sleeplint ,maar dat ging helemaal niet. Daarna ging de eigenaar op zoek en hij kwam terug met een staalkabels en dat lukte. Verlost.
Om 12.00 uur konden we dus eindelijk aan de trip naar Boedapest beginnen.