Op de thee bij onze Turkse tante PDF Afdrukken E-mail

Vandaag gingen we met de bus Cappadocia verder verkennen. Eerst naar het plaatsje Avanos. Daar zou ook een grote markt zijn met andere dan de gebruikelijke marktzaken. We gingen eerst naar het VVV want we wilden weten waar de Turkse avond gehouden werd. Dat duurde even maar we vonden het. Daarna gingen we het oude gedeelte van het stadje in. Hoe hoger we kwamen, hoe armoeieriger de huisjes werden. Bijna boven aangekomen stond er een zwaar geschapen vrouw buiten, die ons vroeg om binnen te komen en thee te drinken.

Dat mochten wij niet weigeren vonden wij. Ze begon meteen haar levensverhaal te vertellen. Ze had 30 jaar in Duitsland gewoond, haar man was dood, ze was 73 jaar oud en ze woonde nu samen met haar zieke broer in het oude huisje van haar moeder.

Maar ze was enorm gastvrij. Er werd thee gezet, er kwamen koekjes te voorschijn en ook nog zelf gebakken brood. We hadden eigenlijk niet veel tijd want we moesten de bus naar het volgende plaatsje hebben. Na afloop wilde ze wel met ons op de foto en wij hebben beloofd dat we de foto’s op zullen sturen. Dat tref je hier vaak in Turkije.

De mensen zijn erg vriendelijk en heel veel spreken Duits of Nederlands.

No Image

Er was daarna nog een beetje tijd over om even over de markt te lopen. John kocht er nog een praktische bezem om de auto met water te poetsen en toen moesten we weer snel met de bus mee naar het volgende plaatsje, Goreme.

Daar aangekomen was het etenstijd. Deze keer troffen we het. We aten voor hetzelfde geld als een paar dagen geleden, maar nu was het echt lekker.

In Goreme zijn prachtige holwoningen en vele kerken in de tufstenen, maar we hadden niet voldoende puf meer om weer zo veel te klimmen en te lopen, dus besloten we om na even rond gekeken te ebben de bus naar de camping weer te nemen, want dan konden we nog even zwemmen.

Ons voornemen aan het begin van de vakantie was om een ballonvaart te maken, maar nu puntje bij paaltje komt is iedereen afgehaakt. Jammer, want Ria had heel graag gegaan.

Morgenvroeg ga ik om 05.30 uur wel weer naar het opstijgen kijken (Ik kan het vanuit mijn bed heel goed zien!!!!!) en daarna gaan we met de camper nog een paar mooie plaatsjes in Cappadocia bekijken en dan s-avonds nog een keer naar een Turkse avond.