Sardiniereis 2011 PDF Afdrukken E-mail

Sardiniereis mei 2011

Op maandag 2 mei vertrokken we om 09.30 uur nadat we eerst nog even vers brood hadden gehaald. Omstreeks 13.00 uur waren we in Luxemburg, waar we uiteraard diesel moesten tanken. 77 ltr voor 1.20 per ltr. Hier hebben we ook onze lunch genomen en daarna door naar Frankrijk.

Om 16.00 uur waren we weer op ons vertrouwde adres in Equisheim bij de fam. Bannwarth, waar al enkele campers meer stonden. We hebben meteen maar een paar flesjes Riesling gekocht.

Onze eerste nacht ging gepaard met een flinke regenbui en smorgens bleek de stroom ook uitgevallen te zijn.

3 mei maakten we onze eerste fietstocht door de Elzas. We fietsten ri Neuf-Brisach, een mooi vestingstadje met wel 3 stadsgrachten er om heen en op de terugweg deden we de stad Colmar aan. Een erg mooie stad.

S-avonds hoorden we dat Osama Bin Laden te pakken was genomen door Obama.

4 mei (broer Huub is jarig) maakten we onze tweede fietstocht en nu gingen we zelfs de Duitse grens over naar het stadje Breisach. Het is een historisch stadje aan de Rijn. We hebben er een mooie wandeling gemaakt en enkele gebouwen bekeken. Na ruim 60 km. waren we weer in Equisheim.

Op 5 mei vertrokken we via een stukje Duitsland door Zwitserland naar Italie. Zwitserland was weer prachtig met zijn mooie meren en besneeuwde bergen. Ook de tunnels en voor al de Gothardtunnel met een lengte van 17 km. blijven indruk maken.

Nadat we de grens met Italië gepasseerd waren werd het erg druk. De tunnels zijn hier van veel mindere kwaliteit en er werd overal aan de weg gewerkt. In Zwitserland moesten we een vignet kopen van 33 euro en hier moeten we weer tol betalen.

We hadden een camperplek in Saronno uitgezocht en die was er met 3 plaatsen. Een plaats was al bezet door een echtpaar uit Raalte dat deze dag met de trein naar Milaan was geweest.

Het plaatsje Saronno is erg leuk, heel Italiaans. Na terugkomst van ons bezoek aan het stadje kregen we een verrassing van de stad. Een mooi zakje met een flesje Saronno, een paar bitterkoekjes en een gidsje van de stad. Erg leuk en attent.

Op 6 mei trekken we verder naar Torro del Lago Puccini waar we ons reisgezelschap zullen treffen.

Wij waren de laatsten die aankwamen. Het hele gezelschap was er al. Om 17.00 uur hadden we een bijeenkomstborrel zodat we met iedereen kennis konden maken.

Vroeg naar bed want we zouden om 05.00 uur gewekt worden door de gastvrouw Attie.

7 mei. Om 05.30 uur vertrok het hele gezelschap richting de haven. Bij het tolpoortje ging het mis. Een camper reed de tolweg op richting Pisa, de rest ging naar de haven.

We konden meteen inschepen. Later bleek dat ook de vermiste camper op de boot was.

De overtocht duurde ruim 7 uur. We moesten toen nog 17 km rijden naar de eerste camping. Onderweg nog even boodschappen gedaan bij de Auchan. Ook Myrtho gekocht, het Sardijns drankje, een lekker likeurtje.

Om 19.00 uur hadden we een proeverij op de camping en dat verliep erg goed. Ook de worst en kaas was lekker. We hoefden daarna niet veel meer te eten.

8 mei was een vrije dag, zondag, rustdag. Om 09.00 uur gingen we wel wandelen met Ralf. Nordic walking inclusief warming up en cooling down. Ralf vertelde volop over zijn Sardinië.

Smiddags hebben we (ik) heerlijk op het strand liggen slapen en genoten van de zwemmende en spelende kinderen.

9 mei vertrekken we naar de tweede camping. We staan helemaal achteraan, dus we kunnen pas als laatste vertrekken en dat deden we ook, maar wel vrijwillig. Eerst lekker uitgeslapen en daarna wasje gedaan en camper beetje schoon gemaakte.

Na een boterhammetje genomen te hebben zijn wij als laatste aan gereden. Een schitterende route.

Na 75 km reden we een zijweg in, richting strand en zee. We stonden er nog maar nauwelijks of ook Hugo en Hannie en Nico en Joke reden ons weggetje in. We hebben samen heerlijk koffie gedronken en een boterhammetje gegeten en zijn toen weer aangereden.

Onderweg zagen we fietsers maar ook skaters de berg op gaan Knap hoor. We zagen ook de industrie van Sardinië, een paar zeer grote marmer groeven. En we reden wel meer dan 50 km op grote hoogte door een Nationaal park, echt heel prachtig. Toen we 100 km gereden hadden, stopten we bij een restaurantje, waar we eerst geiten de weg over zagen steken een daarna ook nog zwijnen en koeien. Prachtig om te zien. Samen met Jan en Sonja, Ruurd en Karla, Dick en Wil hebben we hier koffie gedronken. Toen nog 50 km gedaald richting onze camping in Santa Maria Navarese.

Ralf wees ons weer een plekje aan en daar stonden we lekker in de zon. Overigens waait het hier wel steeds behoorlijk hard. Met 10 personen gingen we s-avonds naar het restaurant nabij de camping, waar nog 6 personen uit onze groep zaten. Het ging er erg luidruchtig aan toe en een Duits echtpaar had er moeite mee. Ralf zei: Het is hier mijn land en hij begon weer Sardinische liederen te zingen en het Duitse echtpaar nog bozer maken, maar ze bleven zitten.

Ondanks dit accident hadden wij veel plezier en gezamenlijk dronken we nog een myrtho, het Sardinië drankje, erg lekker. Alweer een mooie dag.

Morgen, 10 mei, weer een vrije dag en dan gaan wij een fietstocht maken.

De dag begon met nordic walking. Het eerste half uurtje ging rustig, maar toen moesten de traagsten terug naar de camping en gingen wij full speed verder. Ralf vertelde ondertussen weer veel over allerlei planten en vruchten. De abrikozen en vijgen hangen groen aan de boom. De sinasappelen en citroenen zijn rijp. Er is ook een gele vrucht, die op een pruim lijkt. Hij heet Nubele. De vrucht is nu rijp en smaakt heerlijk.

Na de lunch zijn wij gaan fietsen richting Arbatax, een vissersdorpje met een hele grote haven. Er was veel zware industrie en hele hoge kranen. De jachthaven lag ook vol.

Aan het einde van de kade hadden wij bij Capo Bellavista een zeer mooi uitzicht. De kust bestond daar uit een stijle rotsblok van rood purpersteen. Heel apart en mooi.

Daarna zijn we nog naar boven in het dorpje gefietst. We konden erg hoog komen en hadden mooie uitzichten. De supermarkten gaan hier van 1 tot 5 uur dicht. Moeten we dus steeds rekening mee houden. Om 5 uur hadden we weer een gezellige happy hour op de camping.

Morgen trekken we verder naar camping Le Dune aan de Costa Rei.

11 mei 2011. We vertrokken weer bijna als laatste van de camping, maar we hebben geen haast.

We reden veel over binnenwegen en nabij Porto Corallo zijn we van de weg gegaan. Het bleek een prachtig vakantiedorp te zijn met een hele grote jachthaven, dus allemaal schippers daar. Op de parkeerplaats bij het strand hebben we onze stoelen uitgezet en heerlijk zitten lezen en kijken. Op de parkeerplaats bleek aan het afval meer te doen te zijn dan allleen maar parkeren. Er lagen volop durexpakjes.. Na een lange pauze zijn we richting Costa Rei naar camping Le Dune gereden. We bleken ook hier weer bijna de laatste te zijn. Eerst even op het strand gekeken. Was weer prachtig, dus morgen maar weer genieten. Het zand is mooi wit en er is praktisch niets te doen, dus alle ruimte. Gelukkig is de wind ook gaan liggen en dat maakt het wat aangenamer.

12 emi. Eerst weer nordic walking o.lv. Ralf. De lessen worden steeds zwaarder, vooral de warming up en de cooling down. Een paar oefeningen moeten we nog wat meer oefenen want dat ging nog niet goed. Na het ontbijt zijn we richting het dorp Costa Rei gefietst want daar zou het markt zijn. Niente. Hugo kwam al snel op zijn scooter terug om te zeggen dat er nergens een markt was. We zijn toch doorgefietst en hebben een aardig rondje gemaakt. Is heerlijk zo in die morgenuren. Namiddag hebben we aan het strand gelegen en in zee gezwommen. Is even fris maar daarna erg lekker. Om 19.00 uur hadden we een gezamenlijk diner met veel pastas en ham. Uiteraard ook frites en na afloop vloeide de myrtho rijkelijk. Goed gegeten en gelaafd keerden we terug naar de camper voor een goede nachtrust. Morgen trekken we weer verder richting Settimo S. Pietro, waar we nabij een voetbalcomplex staan Om 17.00 uur gaan we hier wijn proeven en kopen.

13 mei. Omdat we pas om 15.00 uur op de volgende landingsplaats aan mogen komen gaan we eerst nog even een rondje fietsen. We hadden een parc ours uitgezet van ongeveer 40 km. Op een gegeven moment stond er: finito asfalto!! en dat was ook zo. De weg begon te klimmen en het werd zand en veel stof en dit duurde ook nog een hele afdaling. Er was nergens een bord of een aanwijzing te zien en wij fietsten maar verder tot we weer een verkeersbord zagen. Het was heerlijk om in de binnenlanden te fietsen langs een meer en een moeras. We kwamen ook nog een schaapsherder tegen en we zagen boerderijen met mooie tuinen vol bloeiende bloemen. Na 35 km. waren we weer terug op de camping, waar inmiddels al weer de nodige gasten vertrokken waren. Wij hebben eerst nog gegeten en alles opgeruimd en toen reden wij om 14.00 uur aan.

Vandaag hebben we een stukje grote weg genomen om te zien hoe die er uitzag. Deze weg zijn ze al jaren aan het aanleggen en elk jaar komt er een stukje bij. Na ca. 30 km hield hij op en toen reden we weer langs de zee. We zagen oom al snel weer bekenden rijden, deze keer waren het Nico en Joke. Vlak bij onze volgende halteplaats zijn we naar een supermarkt gegaan, de Eurospin. We konden er goed kopen. En daarna naar het voetbalveld van Settimo San Pietro. Dit is het dorp waar Ralf, onze leider is geboren en waar nu ook nog familie van hem woont. We konden allemaal langs het voetveld staan en om 17.00 uur gingen we naar de wijnproeverij. Onderweg moest Ralf al zijn oude plaatsgenoten begroeten, dus het duurde even voor we er waren.

De wijn was heerlijk en wij hebben ook 5 ltr rode en 5 ltr witte wijn gekocht, zodat we er weer even tegen kunnen.

14 mei. Vandaag weer vroeg op want we gaan met de bus naar Cagliari, de hoofdstad van Sardinië. Hier maken we een rondtoer met een open bus en daarna hebben we nog het nodige bekeken op onze wandeling door de stad. Cagliaria is een grote stad met een oude vesting met ook een mooi amphitheater. In de stad staat oud langs nieuw en er staan ook nog diverse ruines waar iets mee kan gebeuren!! In en rond de hoofdstad wonen ca. 2,5 miljoen mensen en op het hele eiland, dat net zo groot is als Nederland, wonen 4,5 miljoen mensen. Het platteland is dus erg dun bevolkt, voornaleijk boeren en herders.

Ralf zorgde voor een lekker ijsje uit de beste ijssalon van de wereld!! Was ook erg lekker. Om 13.00 uur gaan de winkels dicht en dan is het erg rustig en ook warm tot 4 of 5 uur, dus wij keerden weer terug naar ons voetbalveld.

Om 17.00 uur wilden we nog even wat groenten en fruit gaan kopen in Settimo maar de winkel was nog steeds dicht. De oom van Ralf nodigde ons uit om even bij hem wat te komen drinken.

Met handen en voeten hebben we het nodige verteld en met 2 vers geplukte citroenen uit eigen tuin gingen wij weer richting het voetbalveld. Domani zal de winkel zeker open zijn!!!

Morgen moeten we voor 09.30 uur weg zijn want daarna beginnen de voetbalwedstrijden.

15 mei 2011. Vandaag gaan we naar Sant'Antioco, camping Tonnara.