De regenstad Taiping PDF Afdrukken E-mail

Van Selama via Taiping naar Kuala Kangsar

We vertrokken weer op tijd en konden gratis met de ferry mee naar het vasteland. Het is een prachtig gezicht, eerst de auto's er op en dan al die brommers. Prachtig ook om te zien als ze er af komen en heerlijk dat brommergeluid. Lijkt op mijn zundapp. Nostalgie.

Onze eerste 30 km liepen langs vrij drukke wegen en het was erg warm. De volgende 30 km gingen via een slingerende, heuvelachtige weg door de jungle. Prachtig, af en toe hard werken en veel zweten maar dan ook weer lekker afdalen en dan is het heerlijk als er af en toe schaduw is. Dat scheelt wel 10 graden. We zijn nu in de provincie Perak aangekomen en overnachten in Selama. Er was een goed restaurant maar dat was smiddags gesloten. Wij hoopten dat het s-avonds open zou zijn. Nope. Ik zeg: dan lopen we nog even door, het dorp uit en om de hoek zagen we nog een winkelcentrum met eetgelegenheid. Wij er op af en daar was iets wat ons wel aan stond. Netjes en luchtig. We werden keurig bediend en kregen precies wat we wilden. Ik had weer een Tiger besteld en tijdens de maaltijd kwam er een Maleisier naar ons toe die ons uitnodigde voor happy hour na de maaltijd. Hij had al een Tiger extra op onze tafel gezet. Wij na de maaltijd wederom bij de pensionates aan tafel en gezellig gebuurt met de inlanders. Ik bestelde nog een rondje maar hij wilde daar niets van weten. Alles was voor zijn rekening zei hij. Ook hij deelde de filosofie van Heinz: Enjoy the life, every day is a present. Proost.

De dag er na door naar Taiping. Mooi met dezelfde slingerende weg door de jungle. Op een bepaald moment stond er een bord: Pas op voor apen.

No Image

Na dat bord hebben we er geen meer gezien, tevoren wel. Het waren nu weer andere apen zonder kuifjes. Ze zorgen wel voor hun eigen voortbestaan want overal hing wel een klein aapje onder of reed er eentje mee.

We kwamen nog langs een leuk treinstationnetje met een echt wisselhuisje. Helaas zullen de fietsers vanaf volgend jaar niet meer dit mooie traject kunnen fietsen. Er wordt een hele grote weg richting Taiping aangelegd en dat ziet er allemaal kaal en koud uit. Erg jammer voor de fietsers.
Toen we in de stad aankwamen werden we wederom door een man op een fiets vol kranten begeleid naar een hotel dat voor ons wel betaalbaar was. En dat was ook zo. Enige nadeel was dat we de fietsen 2 trappen op moesten dragen.

Taiping is een leuk stadje met een heel groot park, een dierentuin, een beroemde heuvel, waar je alleen met jeepjes naar toe mocht en vele mooie gebouwen. Taiping is ook bekend als de stad in Maleisië waar het meeste regen valt. Wij hadden een heerlijke wandeling door de stad en het park langs de Zoo gemaakt en we waren bijna bij ons hotel toen de regen met bakken naar beneden kwam. De zo juist genoemde uitspraak klopt dus volkomen. Alles ziet hier ook erg groen.

Om 06.00 uur loopt mijn horloge af en wat denk je: Bliksem, donder en heel veel regen, dus ik draai me snel weer om. Om 07.00 uur liep de horloge van Ria af. Het weer was nog even beestachtig. Om 09.00 uur nog steeds regen. Wij hebben dus echt aan den lijve ondervonden dat Taiping de regenstad is. De stad deed haar naam van regenstad alle eer aan.

Onze hoteleigenaar zei dat het de hele dag zou regenen. Er was niets te doen op straat. Ik vroeg aan hem: Waar zijn al die Maleisiers die moeten gaan werken? Hij zei: Als het regent blijft hier iedereen thuis, de staat betaalt wel!!! Wij besloten toch maar om verder te gaan. Regenpet en regenjas aan en hop de regen in. Het was maar 23 graden. Na een uur fietsen was het droog en Ria stelde voor om de regenjas uit te doen want we zouden nu moeten gaan klimmen, dus weer ander zweet. Toen we boven waren scheen de zon weer heerlijk. Ik heb niet meer omgekeken naar Taiping.

Van Taiping fietsen we naar Kuala Kangsar. We hadden daar al een hotelkamer besproken vanuit ons vorige hotel. Ons hotelcomplex ligt boven op een heuvel en wij kijken mooi uit over de rivier.

Het is een klein, gezellig en ook zeer zuiver stadje. Ook hier hebben ze een prachtig park, maar dat ligt helemaal langs de rivier. Heerlijk om er te wandelen.

Kuala Kangsar is de Royal Town of Perak. Er staan hier verschillende paleizen, maar die moeten we nog gaan bekijken. Vanmiddag liepen we een grote hal binnen, waar uiteraard een markt was. Geen vlees, groente en fruit maar kleding, schoenen, kadootjes etc.

Er was ook volop muziek. Er stonden uiteraard de nodige plastic stoelen maar ook een typische bank. Ik ging er in zitten, Ria maakte een foto en meteen stopte de muziek en werden wij welkom geheten in Malaysia. Heel grappig en gevat.

No Image

Deze hal, het park en diverse gebouwen zijn allemaal verlicht. Het zal zeker de moeite waard zijn om hier vanavond nog even te gaan kijken.