Met de Rapid Penang rond PDF Afdrukken E-mail

Met de Rapid Penang rond

De planning was om vandaag met de fiets Penang rond te rijden. We hadden eerst eens even goed gekeken wat er allemaal stond. U rijdt eerst 20 km door druk stedelijk gebied en daarna krijgt u heuvelachtige wegen die ook druk kunnen zijn. Het weerbericht voor vandaag was: Zon, 33 graden, gevoelstemperatuur 39 graden, luchtvochtigheid 66. En omdat er op het eiland ook nog erg veel te zien is, besloten wij dus om niet met de fiets te gaan en maar goed ook.

We hebben een weekkaart gekocht voor de Rapid Penang, die we helaas maar 3 dagen kunnen gebruiken want dan moeten we echt verder. Een busonderneming met goede bussen van het merk Scania (onze huisvuilwagens zou Theo zeggen) met aluminium velgen van Alcoa, airco en zelfs Wifi insite. Echt goede bussen. Ria wilde eerst naar de Kek Lok Si tempel. Een groot tempelcomplex dat je al van verre ziet liggen. Alles bij elkaar moesten we 500 trappen op, maar van de eerste 300 merkte je niet veel want dat ging helemaal tussen de kramen door. De verkopers zijn hier gelukkig niet opdringerig. Toen we bij de tempel aan kwamen begon er net een dienst. We werden uitgenodigd vooraan te komen zitten en ook mee te doen. Ria nam de uitnodiging aan en ik nam het fototoestel.

No Image

Het lokte mij niet zo om mee te doen. Telkens buigen en knielen. Het leek wel ochtendgymnastiek. Na het zingen brachten de tempelgangers een stukje hout naar een vuurbak (bij ons krijgen ze een hostie), daarna brachten ze weer envelopjes naar voren en toen werden er zwavelstokjes aangestoken waarmee ze naar buiten moesten en daar moesten ze die weer ruilen met andere mensen. Ik heb Ria toen teruggeroepen en toen zijn we verder gegaan. 90% van de tempelgangers was overigens van het vrouwelijk geslacht!! Daarna hebben we de pagoda beklommen en hadden we een schitterend uitzicht over het hele complex en een groot gedeelte van de stad. Ik vond het wel hoog, maar het was verschrikkelijk mooi en ook geweldig om die dienst mee te maken. Na de lunch hebben we nog enkele dingen bezocht en toen zijn we op het heetst van de dag met de bus weer terug gegaan naar Georgetown. Toen we uitstapten zei Ria dat we meer dan een uur in de file hadden gestaan. Ik had heerlijk gedut. Fietsen was absoluut niet mogelijk geweest en dan hadden we ook niets gezien. In de namiddag zijn we wederom met de bus naar de botanische tuin gegaan in het noorden van het eiland. Een 72 ha groot complex gelegen tussen 3 bergen. Het was er erg heuvelachtig, er stonden veel mooie bomen, er waren veel bruggetjes en watervallen en er liepen veel apen. De bloemenpracht was helaas wat minder in dit gedeelte van het jaar. Het was er ook erg druk. Ik schat dat er wel 1000 mensen liepen. Wij waren volgens mij wel de enige die het park bekeken. Die andere 998 mensen liepen op trimschoenen en ieder trimde op zijn eigen manier. Ik trimde niet maar was ook nog zeiknat en dat om 18.00 uur. Toen we uit de bus stapten besloegen onze brillen weer . Na terugkomst in Georgetown hebben we heerlijk bij ons om de hoek in een leuk restaurantje original Indian food gegeten. Was erg lekker. Daarna naar de kamer, nog ff op internet en step en te bed. Het was een zeer drukke, maar erg leuke dag. Morgen en overmorgen gaan we wederom met de bus nog andere leuke dingen op Penang bekijken.