Zonder kilometerteller naar Georgetown PDF Afdrukken E-mail

Zonder kilometerteller naar Georgetown

We vertrokken uit Merdeka resort en mijn kilometerteller bleef maar op 0 staan. Ik zie het al zei Ria: de draad is gebroken. En dat is de reden dat ik er zo'n hekel aan heb om de fietsen in een boot of in een bus te zetten. Die mensen willen je van alle kanten helpen maar ze weten niet wat er allemaal kapot kan gaan. Zo gisteren ook in dat bootje. Die man kreeg de fietsen er maar met moeite in. Ik heb ze er zelf uitgehaald, maar toen was het waarschijnlijk al gebeurd. Hij rekende wel dubbel tarief omdat hij er zo veel moeite mee had gehad denk ik. Ik ben steeds erg voorzichtig met het vervoer van onze fietsen, want het is ons vervoermiddel.

Onderweg kwamen we een echte wielerploeg tegen van een man of 20. De begeleider reed er achter aan op zijn brommertje met de reservewielen bij zich. De mannen riepen hard.

De laatste 10 km reden we door stedelijk gebied en toen kwamen we bij de ferry die ons naar Georgetown zou brengen. De ferry is een fijn vervoermiddel, want daar kun je zo op en af rijden en het kost nog niet veel ook. Als voorbeeld: Het bootje van gisteren was 8x zo duur en voer nog niet een kwart van de route.

In Georgetown hadden we via internet een hotel geboekt en dan is het altijd maar afwachten of het is zoals het beschreven is. Deze keer klopte het. We hebben een prima hotel en een kamer weer met alles er op en er aan. 's Avonds hebben we nog een stukje van de stad verkend en bij de haven vielen we weer met ons neus in de boter. Weer een volksfeest met veel zang, dans en muziek. Wederom de afsluiting van Chinees nieuwjaar en de viering van Valentijnsdag. Een leuk onderdeel was het sinasappels in zee gooien. De meisjes kopen dan een sinasappel, schrijven daar hun naam en een wens op en gooien die sinasappel in zee.

No Image

Er werd veel gebruik van gemaakt en in het donker zagen we dat ze ook weer opgedregd worden. Overigens werd er ook steeds tijdens het feest geruimd en geveegd. Er kwamen ook vele vips met bussen en hogere heren die met mercedessen gebracht werden. We zien hier namelijk ook andere auto's dan Japanners. Peugeot, Ford en Mercedes hebben we al gezien.

Georgetown

Georgetown is een fascinerende stad. Het is de oudste stad van Maleisië en er staan veel gebouwen die op de culturele wereldranglijst van Unesco staan.

We hebben vandaag een wandeling gemaakt door de Chinese en de Indiase wijk en langs al die gebouwen. We hebben ook diverse gebouwen bezocht en van binnen bekeken. Echt fantastisch. Veel te veel om te beschrijven. Echt indruk maakte wel het Khoo Kongsi. Dit is een tempel, die helemaal versierd is met ornamenten. Elk onderdeel is bewerkt met bijzonder veel details. Het gaat over de geschiedenis van de eerste Chinese clan, die in Maleisië is komen wonen en daar een heel dorp heeft gesticht. Je kijkt er je ogen uit.

No Image

Maar er is hier nog veel meer te zien en ook op het eiland Penang zelf. We gaan daarom ons verblijf hier nog met een paar dagen verlengen en dan laten we het bezoek aan het eiland Pangkor vervallen, want Penang lijkt ons toch wel meer de moeite waard.