Vogelzangwedstrijd PDF Afdrukken E-mail

Zangvogelwedstrijden 5 febr.

Trang is een erg grote stad. Tijdens onze rondwandeling zagen wij al 5 ziekenhuizen en toen wij wegfietsten zagen we nog een andere universiteit en enkele zeer grote hotels nabij het vliegveld.

Er logeerde nog een fietser in ons hotel. Een jonge gast uit England. Hij had gefietst van Chang Mai naar de grens van Maleisie en toen weer terug naar Trang. Hij was nu klaar zei hij. Hij ging met de trein terug naar Bangkok want zijn vakantie was op.

Trang by night was wel leuk. Er was nog veel versiering en verlichting van het Chinees nieuwjaar en dat geeft het wel een apart sfeertje. 's-Avonds liepen we nog over de avondmarkt, maar daar loop ik al liever om heen, want we kunnen en willen toch niets kopen. Er was nog wel op een andere plaats (bij ons internetcafé ) een marktje waar alleen maar voedsel was en dan in allerlei vormen, zoet en zuur, gebakken, gegrild en gestoofd. Het zag er echt heel leuk uit en het rook ook lekker. Overigens hebben we ook hier niets gekocht. Voor ons westerlingen is het toch wennen aan die Aziatische steden, vooral de binnenstad. Er zijn vele hoge gebouwen, die er aan de straatkant goed uit zien, maar om de hoek!!! En dan al die kraampjes en tentjes en rotzooi. Echt wennen hoor. Sommige stukken zijn wel sfeervol maar dat geldt niet voor alle straten en pleinen.

Vandaag hadden we een mooie fietsdag van 65 km over rustige wegen in het binnenland. Het was echt relaxed fietsen, maar de mensen waren onrustig. We zagen ze steeds op en neer rijden met vogelkooien. Vorige week zaterdag had ik dat ook al gezien.

Thailand heeft zeer veel mooie zangvogels en die mogen de mensen hier ook in kooitjes houden. Bijna bij ieder huis zie je wel een paar van die mooie vogelkooien hangen. Als wij 's-morgens wakker worden hoor ik ook al vaak veel en mooi vogelgezang.

Maar vandaag gingen ze ergens naar toe met hun vogels. En jawel hoor, 15 km voor onze aankomst zagen we de vogelliefhebbers naar een bepaalde plaats gaan, waar de kooitjes in een lange rij werden opgehangen. Eerst nog met het doek er over. Hier bleek dus de zangwedstrijd te zijn.

Ria was zo onder de indruk van al die vogels (of die mannen, want er waren geen vrouwen), dat zij spontaan met haar fiets om viel. We werden goed ontvangen en mochten op de “tribune” gaan zitten. We kregen ook nog thee en cola aangeboden. (Detail: Tijdens ons bezoek stond mijn fiets in de zon en mijn termometer gaf 45 graden aan!!!!) En toen begon de wedstrijd. Er hingen ca. 100 kooitjes en er waren 8 controleurs. Er was een tijdopnemer die telkens floot als hij zijn eierkoker aanzette. De controleur moest dan opnemen hoeveel keer een vogel in de eierkooktijd zond. Dit schreef hij op een briefje aan het kooitje. Dit proces herhaalde zich 4 x en toen was de beste zangkoning bekend. Erg leuk en typisch iets van Thailand.

No Image

Ook leuk te vermelden is, dat de eierkoker bestaat uit een zinken schaaltje met een gaatje er in. De tijdopnemer fluit als hij dit schaaltje in het water legt en ook weer als het schaaltje volledig te water is gegaan. Onze tijdopnemer deed het met heel veel plezier en was trots dat hij op de foto mocht.

Toen wij dit allemaal weer gezien hadden zijn we naar ons volgende overnachtingsadres gefietst.

We reden het voorbij maar geen probleem. De eigenaar kwam ons op zijn scooter achterna en vroeg of we een room zochten en dat was ook zo.

We wilden bij hem ook de lunch gebruiken en we bestelden: bier, fanta en gebakken nasi.

Hij zette bij mij de chang neer en toen reed hij weg op zijn scooter.

Ik zeg tegen Ria: Hij kan nu 3 dingen zijn doen: Zijn vrouw halen om de rijst te bakken, fanta halen of rijst halen. En... na een paar minuten kwam zijn vrouw op een scooter aan en die had de rijst bij zich. Hem hebben we niet meer gezien.