Het voeden van de monnik PDF Afdrukken E-mail

Het voeden van de monnik 29 jan. 2010.

Takua Pa was veel groter dan wij dachten. Het was erg sfeervol. Eerst kwamen we bij een zeer nette avondmarkt. Zo hebben we dat nog niet eerder gezien. Na een bezoek aan de avondmarkt ontdekten we een restaurantje waar je op gezellige bamboe zitjes kon barbecueën. Je mocht zelf je vlees halen etc. Wij hadden er al enige ervaring mee, maar een behulpzame buurvrouw maakte nog een heerlijk bordje voor Ria klaar. We hadden ons echt te goed gedaan aan de BB. Ria vond het geweldig en toen weer terug naar ons hotel en slapen.

Om 6 uur ging de wekker. Ik keek naar buiten, het schemerde nog, maar de bergen waren goed te zien. Ik zeg: Dit wordt weer een warme dag en jullie zitten daar met 3 graden onder nul!!!

Exact om 07.00 uur fietsten we aan voor een tocht van 70 km. Al na 5 km zagen we langs de weg een monnik zitten, die van voedsel werd voorzien.

No Image

Er stonden 3 mensen gereed, maar het moest om de beurt. Eerst het vrouwtje dat op de foto staat. Ze schudde het eten in zijn bokaal en toen begon hij haar zingend te bedanken. De andere 2 moesten op hun beurt wachten om zijn bokaal te kunnen vullen. De monikken verzamelen dat voedsel om dat weer uit te kunnen delen aaqn arme mensen. De vraag is echter of dat altijd ook gebeurt. Want deze monnik zag er echt niet ondervoed uit. De monniken ( en er zijn er veel) lopen steeds van de ene plaats naar de andere en ze dragen dan die etensbokaal onder hun oranje kleed. Ze worden van voedsel voorzien door voorbijgangers. Af en toe heb ik ook al een monnik zien smokkelen. Die zit dan achter op een scooter en speelt vals. Ik heb het helaas nog niet kunnen fotograferen want dat gaat te snel.

Op een kruispunt bij een tempel wilde een vriendelijke Thai Ria de weg wijzen. We moesten naar links zei hij. Wij ff met hem gepraat en toen naar links. Na ongeveer 1 km hadden wij toch onze bedenkingen en ik zeg: we draaien om en gaan naar rechts. We fietsten weer terug en toen zagen we onze wegwijzer aankomen achter op een brommertje. Hij wilde zijn fout herstellen en zwaaide dat we nu goed gingen. Helaas voor hem moest hij nu 1 km terug lopen, want het brommertje ging verder en ik nam hem niet mee op de stang.

Het fietsen ging verder prima. Na 35 km kregen we een stevige klim. Het zweet werd overal uit onze poriën geperst en als beloning zagen we de geesteshuisjes. Daarna werd het heuvelachtig, maar dat vinden wij heerlijk fietsen. De zon deed zijn best en we waren blij dat we af en toe in de schaduw konden fietsen.

In Pang Nga vonden we een leuk familiehotel. Schitterende kamer met weer alles er op en er aan. We zien hier veel krijtrotsen maar ze zijn moeilijk op de foto te zetten. Na de lunch gingen we de stad in en het begon me toch te regenen. We moesten telkens schuilen en zo terug naar ons hotel vluchten. Vlakbij ons hotel is een echte supermarkt en een KFC en een zeer grote winkelvoorziening. Dit hebben wij nog niet eerder gezien in Thailand. Voor de jeugd lijkt dit wel een uitgaanscentrum maar het is nu ook zaterdag.

Annie en Henk vieren vandaag dat ze beiden 65 worden en dat feest moeten wij missen!!!!

Ik neem hier nog wel een Chang extra vanavond. Proost Annie en Henk. Ook nog proficiat voor onze nichten Janneke en Miriam en welkom thuis voor Sanne vanuit Curaçao.

Bij deze willen wij ook nog onze vriendinnen en vrienden danken voor de leuke reacties die wij per email ontvangen. Zonder deze mailtjes zou ik dit niet volhouden.