Evia PDF Afdrukken E-mail

Het eiland Evia EYBOIA

Eretria, Kimi, Agia Anna

De laatste dag in Korinthe hebben we heerlijk geluierd. Lekker op het ligbed aan zee gelegen en ook nog even naar de stad gefietst. Was een heerlijk, relaxte dag.

Daags daarna vertrokken we en kwamen we toch weer over het kanaal van Korinthe. Dus nog even er uit en onder de brug doorgelopen. Ongelooflijk zo'n kanaal. 6 km lang, 23 m breed en 70 m. diep.

Toen via een hele mooie bergtocht met een grote bocht om Athene heen richting het eiland Evia. Niet alleen vanwege de onrust in Athene maar ook omdat we die stad al een keer bekeken hebben. We hadden al een hele tijd door de bergen gereden zonder enige verwijzing gezien te hebben Toen we eindelijk mensen zagen toch maar even gevraagd of we de goeie kant op gingen en dat was gelukkig zo.

In Evia reden we naar een camping in Eretria. We hadden veel contact in het stadje. Eerst een nederlands vrouwtje getrouwd met een Griek, die op 30 juni naar Nederland ging om daar te gaan wonen want in Griekenland was t ook niet alles meer zei ze. Toen onze vriend Zorbas en ook nog een dochter van een Griek en een Nederlandse vrouw die ons alles over Evia wist te vertellen.

Eretria is overigens een erg leuk stadje met een hele mooie haven.

De volgende dag zijn we dwars over het eiland naar de andere kant gereden naar het stadje Kimi. We kwamen aan in Kimi Beach maar ik wilde naar het stadje zelf. Dat was 4 km verder en steil omhoog. Toen we er waren konden we niet parkeren of draaien. Eindelijk vonden we een plaatsje waar het verboden was om te parkeren. Een man moest zijn motor wegzetten en toen konden we er staan. Ter plaatse hebben we een gesprekje gehad met een paar oude Griekse mannen waarvan er een ooit in Rotterdam was geweest. Zij wisten ons te vertellen hoe we weer terug konden. Eerst nog meer klimmen en toen sterk afdalen. Was een heel avontuur en we zijn maar amper in het stadje geweest. Toen maar koffie gedronken in Kimi Beach, waar het overigens erg gezellig en helemaal op zijn grieks aan toe ging. Daarna besloten we weer verder te gaan richting Agia Anna in het noorden. Daar kwamen we om 17.00 uur aan. We hadden de luifel uitgedraaid en stoelen buiten gezet en toen begon het toch te onweren. Harde en vele klappen en de regen viel er met bakken uit. In een mum van tijd stonden we in de plassen. Ook dat kan dus in Griekenland terwijl het in Nederland op dat tijdstip bloedheet was.

Het bleef zo de hele avond en zelfs de hele nacht. Tot 07.00 uur regende het en de hele nacht hebben we flitsen gezien. Op de camping was geen brood te krijgen dus besloten we maar verder te gaan. Wederom dwars door de bergen en toen zijn we vanuit het noorden van Evia met de ferry naar het vasteland gevaren. Alles bij elkaar viel het dus toch tegen op Evia. Ondanks de berichten die wij gekregen hadden, viel er absoluut niet te fietsen. De kustweg is hier en daar vlak, maar druk en het binnenland is zeer heuvelachtig en onmogelijk te befietsen. Toen we naar de ferry reden liep de kustweg op het laatste stuk langs zeer hoge rotsen en overal lagen stukken rots. Hier en daar was de weg versmald door gevallen stukken rots. Gelukkig kwam er niets naar beneden toen wij daar reden. We hadden al diverse mensen gesproken die op het eiland Evia waren geweest, maar niemand was erg positief. Gelukkig zijn we er dus maar 2 dagen gebleven.

Op het vasteland reden we richting Lamia, waar we nu weer op een mooie camping aan zee staan.

In het restaurant werd smiddags een feest gehouden en toen wij in zee zwommen konden we genieten van de griekse muziek. Er werd volop gedanst, de sirtaki en andere bekende griekse dansen. De dames waren allemaal in het lang en de heer in kostuum. Erg feestelijk en gezellig voor ons om zo in zee te zwemmen en op het strand te zitten. Ook nog even naar de finale van Roland Garos gekeken. Knap hoor van Nadal.

Morgen gaan we naar het schiereiland Pilio naar camping Sikia, 20 km onder Volos. Over deze camping hebben we al veel goeds gehoord, dus dat belooft me wat.