Leonidio PDF Afdrukken E-mail

Leonidio

Vandaag hadden we een wonderbaarlijk mooie bergrit. Eerst reden we door de stad Sparta en dat leverde de nodige problemen op. We moesten door enkele zeer drukke straten, waar aan alle kanten auto's geparkeerd stonden. De Grieken zijn erg makkelijk. Ze stoppen midden op de weg om een praatje te maken met een andere automobilist maar ze parkeren hun auto ook dubbel met de waarschuwingslichten aan. Een gewone auto kan dan nog wel passeren maar wij niet. We moesten dus verschillende keren wachten tot de bestuurder weer terug was en af en toe was het passen en meten. Na Sparta keken we tegen zeer hoge bergen aan en daar reden we naar toe. We stegen steeds hoger en kwamen op ca. 1600 m. Daarna bleven we een tijdje hoog rijden en toen kwamen we aan in het stadje Kosmas. Hier hebben we rond gewandeld, de zwarte strepen van de camper gepoetst en de takken tussen de luifel en de camper weggehaald. Daarna koffie drinken op een mooi terrasje. We zagen hier ook nog 3 fietsers boven komen en dat is erg knap als zij onderaan gestart zijn. Na Kosmas kwam er een zeer bochtige maar prachtige afdaling en aan het einde van de bochten zagen we een klooster boven in de bergwand. Erg mooi. Vervolgens gingen we een hele lange kloof in. De rivierbedding was droog maar de weg was knap gebouwd. Het leken wel kasteelmuren. We hadden ook prachtig uitzicht op de steile wanden. Uiteindelijk kwamen we aan in het plaatsje Leonido. Hier is blijkbaar een van de weinig, officiële camperplaatsen op de Peloponnesus maar wij hebben besloten om hier alleen maar op campings te gaan staan. Wildkamperen is hier ten strengste verboden en er staat een boete op van 147 euro pp per nacht. We nemen dus maar geen enkel risico. Op de camping ontmoeten we overigens ook steeds weer andere mensen waar we een praatje mee kunnen maken en dat is ook wel gezellig. We ontmoeten al weer een paar dagen een echtpaar uit Elsloo, dat ongeveer dezelfde route maakt als wij.

We staan nu op camping Zaritsi aan de oostkust. We hebben ruim 100 km gereden. Na aankomst zijn we naar het strand gegaan en ik heb daar heerlijk liggen slapen. Ik heb ook nog in zee gezwommen die hier hartstikke helder is maar het kost wel even moeite om er door te komen. Heerlijk zo'n leven he?