Van Kato Alissos via Onion Beach te Glifa naar Kyparissia PDF Afdrukken E-mail

Van Kato Alissos via Ionion Beach naar Kyparissia

We hebben genoten van ons eerste Griekse diner. De griekse salade was overheerlijk en eigenlijk hadden we hier alle 4 al genoeg aan maar toen kwam ook nog het hoofdgerecht. Dat belooft me wat deze vakantie!! Uitkijken voor de kilo's die er net af zijn.

We hebben heerlijk geslapen en daags daarna hadden we een zeer warme dag. Buiten ontbijten en in de namiddag zijn wij naar het stadje Aicha gelopen. Een echt oud grieks stadje met leuke terrasjes. We zijn ook nog naar het strand gewandeld en hebben daar een plekje gezocht tussen de kiezels. Het was zelfkastijding maar we hebben er wel bijna 2 uur liggen doezelen.

Het is hier een bloemenpracht en de sinasappels, citroenen en mandarijnen hangen rijp aan de bomen. 'S-avonds kwamen Ria en Piet nog een borreltje drinken en toen we buiten zaten begon het te druppen. Ik heb de luifel uitgezet en zo konden we nog heerlijk blijven zitten. Toen we naar bed gingen goot het en dat bleef het zo wat de hele nacht doen. 'S-morgens hadden we het zo gezien, we zouden weer verder trekken.

We hadden gehoord dat Ionion Beach een mooie camping was met een mooi zandstrand, dus besloten we daar naar toe te gaan. Er was een Nederlander die nog probeerde om ons Griekenland te laten downloaden maar het lukte helaas niet. Koste ons wel 2 uur van onze vakantie.

Ria en Piet gingen ook naar deze camping en zouden daar waarschijnlijk 14 dagen blijven staan met hun caravan. Wij zijn van plan om na 1 of 2 nachten weer verder te trekken.

Wij gingen via een groene route naar het uiterste puntje van het eiland, waar een groot natuurgebied ligt. Het waaide er erg hard. We zagen diverse schaapherders met schapen. We zagen ook nog dat een Griek een schaap aan reed. Hij haalde even zijn schouders op en reed weer verder.

Er werd ook veel geoogst, aardappelen, aardbeiden, meloenen en nog wel meer. We zagen op diverse plaatsen tenten waar vele waslijnen met kleren stonden, allemaal seizoenarbeiders. Dus ook hier. Op het platteland zien we ook nog hele kleine keuterboerderijtjes. Het was heerlijk om zo door het griekse land te rijden en deze impressies op te doen. Onze camping ziet er fantastisch uit. Veel meer verharding dan de vorige camping. Het waait hier wel hard en de zee gaat flink te keer. Het is overigens verder wel de hele dag droog gebleven en de temperatuur beloopt ongeveer 27 graden, dus goed uit te houden. Zaterdagavond heb ik de schotel uitgeprobeerd en de tv deed het prima. We hadden ook nog Film 1, 2 en 3 waar we dat aan verdiend hebben mag Joost weten.

Zondagmorgen was het ook weer heerlijk en de wind was gaan liggen. We besloten toch nog maar een dagje op deze luxe camping te blijven. De toiletgebouwen zijn fantastisch. Een zeer ruime douche, meer een badkamer en heel veel marmer en travertin in de douches en wc's.

We hebben de dag verder doorgebracht in de zon en ons programma op kaart gebracht. Ook nog een kaart van 1 op 200.000 van de Peloponnesus gekocht omdat we nu zonder tomtom toch iets meer moesten zoeken. Overigens hebben we dan wel weer meer contact met de bevolking. Gisteren stopten we bij een benzinestation om de weg te vragen. Aan de kassa zat een krullenbol van een jaar of zes en die ging heel snel zijn vader roepen.

We hebben nu onze tocht op papier en kaart uitgezet en ook aangegeven welke campings we aan zullen doen. We verwachten op 18 juni weer over te varen naar Italië. Nu maar kijken wat er van uit komt want we horen elke dag weer nieuws.Voor onze camping worden volop meloenen geteeld, zowel in de plastic kassen als op de volle grond. Ze worden nu geoogst.

17 mei. Onze eerste echte bergetappe

Vanmorgen hebben we afscheid genomen van Ria en Piet en zijn wij naar het zuiden afgezakt. We rijden nu niet meer met tomtom maar met riaria en onze nieuwe wegenkaart. Na Pyrgos zijn we een bergweg in gereden op weg naar Andritsaina. Het was erg mooi. We moesten flink klimmen, vaak in zijn 2 en soms in zijn 1 rijden. We reden over vele toppen en af en toe was er geen weg alleen maar wat kiezelstenen. In de bergdorpjes waren de wegen erg smal, maar de mensen waren uiterst vriendelijk en lieten ons goed passeren. Af en toe leek het er op of de weg in zon dorpje ophield, maar dan ging de weg na het pleintje toch weer verder. Een enkele keer hebben we de weg gevraagd en dan werden we vriendelijk te woord gestaan. We zaten lang op ca.1500 m hoogte. In Andritsaina hebben we koffie gedronken en even rond gewandeld. Ik had echte griekse koffie!. Die drink ik maar 1 x. Het was sterke koffie met drap onderin zoals je dat vroeger bij oude mensen kreeg. Gelukkig kreeg ik er een glas water bij. Volgende keer neem ik toch weer gewone koffie of ijskoffie. Na 175 km rijden kwamen we op onze volgende camping in Kyparissia aan. Eerst even inkopen gedaan bij de Lidl. Is wel erg handig. De camping is minder luxe dan de vorige maar ziet er wel goed uit. De plekken zijn overdekt met druivenstruiken en we staan weer aan de Ionische zee. De schotel werkt ook weer en we hebben wifi, wat wil een mens nog meer.

Ons weerstation geeft alleen maar mooi weer aan. De eerste dagen had ik de tijd een uur verder gezet maar door de radio controlled gestuurdheid schoot hij telkens terug. Inmiddels heb ik begrepen hoe het werkt en nu blijft hij keurig op tijd. Het is elke dag rond de 25 graden maar soms hebben we wel last van krachtige wind.