Het vertrek en aankomst in Griekenland PDF Afdrukken E-mail

Het vertrek en aankomst in Griekenland

Zondagmorgen zaten we eerst nog even gezellig in onze vernieuwde keuken aan mijn eigen gemaakte tafel! Alles ziet er gezond uit. April/mei zijn toch wel de mooiste maanden van het jaar qua natuur. De beukenhaag is weer bijna helemaal groen, al mijn fruitbomen staan in bloei, de vissen zwemmen boven in de vijver en de koolmeesjes vliegen aan en af in het SNS-kooitje. Echt leuk. En na nog een kort gesprekje met de buren Kees en Trees gingen wij op weg met de camper richting Equisheim in de Elzas. We reden dwars door de schitterende Ardennen. De reis verliep erg voorspoedig. Het was niet druk op de weg, zondag. Even tanken in Luxemburg voor 1,03 per liter. Dat zal de rest van de reis wel duurder zijn. Hier in Arlon hebben we ook gepauzeerd. We vertrokken thuis om 10 uur en we waren om 5 uur in Equisheim, waar we weer welkom waren bij onze wijnboer, Bannwarth. We hebben ruim 550 km. gereden. Helaas regende het hier wel flink, zodat we niet meer het stadje zijn ingegaan.

Dag 2 Op weg naar de stad van Sara en Stradivarius: Cremona

We zouden vandaag ook weer een 500 km rijden, dwars door Zwitserland. Nadat we een vignet van 30 euro hadden gekocht mochten we er weer door rijden, Dat was lang geleden voor ons, maar er was niet veel veranderd. Het landschap is nog steeds schitterend. Ik was van plan om over de Gothard te rijden, maar helaas, hij was gesloten, dus maar door de tunnel van 17 km. lang. We hadden al wel aangenomen dat het niet kon, want er lag nog veel te veel sneeuw op de bergen. Wel een prachtig gezicht. In Bellinzona hebben we getankt en geluncht.

Daarna de grens over en Italie in. Rond Milaan was het erg druk, maar verder konden we vaak op de cc rijden. Cremona ligt in de Povlakte, dus het is er erg vlak. We staan nu op een camping aan de Po in Zuid Cremona. Uit Cremona kwam Sara, die in het kader van uitwisseling van het Rythoviuscollege ca. 10 jaar geleden bij ons is geweest en Pieter in Cremona.

Wij hebben ook nog een bezoekje aan de stad Cremona gebracht. Het is een schitterende stad met een heel mooi plein, Plaza Stadivarius en een prachtige kathedraal. Uiteraard hebben we ook weer het een en ander gekocht in het mooie winkelcentrum. Morgen gaan we richting Ancona.

Dag 3 Van Cremona naar Ancona

Op de camping stonden 3 Ned. campers, een camperbusje en 2 caravans. Ze waren blijkbaar allemaal op doorreis want smorgens waren ze allemaal eerder weg dan wij. We hoefden vandaag maar 350 km te rijden, dus we hadden alle tijd. Het eerste gedeelte van de tocht, goot het. We hadden maar weinig zicht. Toen we ter hoogte van Modena waren begon de zon zowaar te schijnen. We zijn niet meer naar de Ferrarifabrieken in Modena gaan kijken want dat hebben we al een keer gezien. We zagen er wel af en toe een rijden.

In Ancona zochten we naar een camperplaats voor 45 campers maar helaas. Er was niets te zien op de plaats van de coördinaten. Toen maar weer verder naar de volgende camperplaats. Geschikt voor 10 campers. Het was 8 km. verder. Toen we er aankwamen werden we ontvangen door een echtpaar uit Bergeijk en een ander paar uit IJsselstein. Zij gaan ook naar Griekenland. Er was nog net een plaatsje voor ons.

Ik ben rap de korte broek aan gaan doen en toen zijn we nog even Ancona in geweest. We zijn ook nog naar het strand gegaan, maar daar viel nog niet veel te beleven.

Morgen gaan we naar de haven van Ancona en dan varen we over naar Griekenland.

Dag 4 We varen over naar Patras

Een spannende dag. Het was s-morgens al 25 graden Heerlijk. Nog even een beetje buurten met de mensen uit Bergeijk en IJsselstein en toen richting de haven gereden. Bij de incheckbalie zagen we de 2 campers weer, waar we gisteren tussen reden. Zij gaan met dezelfde boot mee. Het wachten is nu op de boot. Ik heb heerlijk zitten lezen en naar de vissen in de haven gekeken. Ook nog gebuurt met allerlei andere Nederlanders, die mee willen naar Griekenland. Het zijn er best veel en ieder heeft zijn eigen verhaal. En toen kwam de boot. Tjonge tjonge daar kwam wat af aan vrachtwagens, campers, caravans en auto's, ongelooflijk. Wij mochten er al vlot op. We kamperen in onze camper. Dat gaat prima. We zijn even boven gaan kijken en daar is alles. Café, restaurant, zwembad, bar en noem maar op. Eerst hebben we een paar uur in de zon gelegen en toen wat drinken en buurten met de andere Griekenlandgangers. In de camper terug kwamen we tot de ontdekking, dat Griekenland niet op ons kaartje van Oost-Europa zit. Dat is kl....... Nog even overleg gepleegd met anderen maar we hadden dat kaartje voor Griekenland apart moeten kopen. Is niet gebeurd. Kan ook niet meer want we hebben het snoertje voor TomTom ook niet bij ons. Dus weer lekker ouderwets met de kaart. Overigens zitten er op de boot veel meer die dat ook doen.

Ik heb prima geslapen in de camper op de boot en Ria iets minder. Om 6 uur moesten de mensen voor Igoumenitza van de boot. Dus even gaan kijken en uitzwaaien. Dat was ook weer spectaculair. Ze gingeen er via een draaiende brug af. Alles kan tegenwoordig. Nog even kletsen met mensen uit Purmerend, die ook naar dezelfde, eerste camping gaan als wij en toen weer terug in bed!!!! Daarna douchen, ontbijten en even rond lopen op de boot en toen was het weer zo 12.00 uur en konden wij in Patras van de boot op zoek naar onze eerste camping.

En die hebben we gevonden camping Kato Alissos op 22 km van Patras. Een leuke eenvoudige camping waar we heerlijk in de schaduw van de olijfbomen staan. Er is een resteurantje bij waar op het terras een olijfboom staat van 1000 jaar oud. Vanavond gaan we met Piet en Ria uit Purmerent op dat terras ons eerste Grieks dineetje gebruiken.

We lazen ook nog dat Annie en Henk ook op de Pelopenesos vertoeven. Misschien komen we ze nog tegen!!!!