De gouden driehoek PDF Afdrukken E-mail

29 nov Sukothai en Chiang Rai

En weer hebben we een flinke reisdag voor de boeg ca, 390 km rijden naar het noordelijkste puntje van Thailand, dus weer om 07.00 uur in de bus zitten.

We gaan naar Sukothai, ook al weer een oude hoofdstad van Thailand. We gaan hier een oud groot tempelcomplex bezoeken. We doen dit op de fiets omdat het een prachtig park is. Ria mag samen met nog 2 vrouwen in de tjuk=tjuk. Het is een enorm groot park met heel veel prachtige restanten van tempels met heel veel mooie boedhabeelden. Rausanne vertelt weer prachtige verhalen over de geschiedenis, de inval van Birma en de verwoesting van de tempels. Hij vertelde ook dat Thailand vroeger ook oorlog voerde om land te krijgen maar vooral mensen die het werk moesten doen. Er zijn in deze streek uitgestrekte rijstvelden, dus er is ook veel werk. Het gebeurt nu ook wel veel machinaal want we hebben nog geen enkele buffel zien ploegen. Deze streek is ook erg vruchtbaar. Er groeit en bloeit van alles. Sinasappelen, bananen, ananassen, tabak, allerlei soorten kolen en noem maar op. Na het bezoek aan het tempelcomplex gaan we weer in een prachtig gelegen restaurant lunchen. Weer in een overdekt gedeelte op het water. We eten uit de boot.

Na de lunch vertrekken we richting Chiang Rai, maar eerst gaan we nog even richting Birma om een bezoek te brengen aan de sneeuwtempel, de Wat Khun Ron. Magnifiek en ook het verhaal dat Rausanne hier weer vertelt over de ontwerper van deze tempel. Er zit een monnik in de tempel, die erg echt lijkt, maar het is een wassen beeld. Iedereen is vol lof over deze tempel en de omgeving.

Daarna gaan we naar ons Kok hotel in Chiang Rai, wederom een prachtige hotelaccommodatie in een mooie grote tuin en weer met een prachtig zwembad. We zullen hier 2 dagen blijven.

Na het diner gaan we met de bus naar de avondmarkt, waar we weer het nodige kopen.

30 nov. De gouden Driehoek, Birma, Laos en Thailand.

Om 8 uur vertrekt de bus na een overdreven ontbijt. We gaan naar het dorp van de langnekken. Hier wordt van alles verteld over de geschiedenis van 5 oude stammen. We kunnen alles zien en uiteraard ook weer veel kopen. Iedereen was enthousiast over het programma. Werkelijk fantastisch. Daarna weer een lunch in een mooi complex, een prachtige tuin en weer lekker eten. Uiteraard eten we wel elke dag rijst en rijst, maar wij vinden het heerlijk.

Na de lunch brachten we eerst een bezoek aan een stadje op de grens met Birma. We hebben de grens gezien maar we zijn er niet over gegaan. Wel lekkere koffie gedronken en weer gewinkeld. Daarna gingen we varen op de Mekhong River in de gouden driehoek, het drielandenpunt.

We legden even aan in Laos. Op het marktje maakten we kennis met de lokale dranken daar. Er zaten slangen, schorpioenen, cobras en van alles en nog wat in. Ik kocht er een fles whisky voor 1 euro en een Camel blouse voor 6 euro, Hoeveel keer ik die kan dragen weet ik nog niet.

Na het bezoek aan Laos keerden we weer terug naar ons hotel waar we nog even het zwembad in doken. Na het diner hadden we voor het eerst de hele avond, dus vanaf 21.00 uur voor ons zelf, maar morgen moeten we weer om 7 uur in de bus zitten, dus.............. weer op tijd te bed.